Welcome to my blog, hope you enjoy reading
RSS

Saturday, September 17, 2011

Jentera Kesayangan aku....

Jentera ini dinamakan sebagai "KING OF MOPED" atau dalam Bm Raja Moto Kapcai...moto ni bergerak dengan enjin 135cc cylinder menegak....Jentera ini juga dilengkapi dengan sistem penyejukan cecair atau Liquid Cooler...liquid cooler pada jentera ini membantu jentera ini untuk bergerak ke tempat yang jauh tanpa merisaukan kepanasan enjin...Jentera ini juga mendapat sambutan yang tinggi di Malaysia...dan jentera ini juga telah mencatat jentera yang paling tinggi dalam kes kecurian motor...Jentera ini juga banyak digunakan diatas Highway...Jentera ini dinamakan sebagai Yamaha 135LC atau Yamaha 135Liquid Cooler(pendapat saya ja)....apa2 pun jentera dari syarikat YAMAHAL nie la yang terbaik dalam kelasnya...dibawah ini ada spesifikasi bagi Jentera mewah ini:
SPECIFICATIONS
Engine type Liquid-cooled 4-stroke ,SOHC, 4-valve
Cylinders Single cylinder
Displacement 134.4 cm3
Bore × stroke 54×58.7mm
Compression ratio 10.9:1
Max. output 8.45 kW/8500r/min
Max. torque 11.65 N.m/5500 r/min
Starter Electric starter and kick starter
Lubrication Wet sump
Transmission oil volume 1.1 L
Fuel tank volume 4.0 L
Carburetion VN22*1
Ignition DC C.D.I.
Transmission
Primary /secondary reduction ratio 2.875 /2.600
Cylinders Wet, centrifugal automatic
Transmission Constant mesh 4-speed
Gear ratios 1st: 2.833 (34/12)
2nd: 1.875 (30/16)
3rd: 1.353 (23/17)
4th: 1.045 (23/22)
Chasis
Frame type Diamond
Suspensions
Suspensions (front/rear) Telescopic fork/ monocross
Brakes
Brakes (front/rear) Hydraulic single disc brake / Drum brake
Tires
Tire size (front/rear) 70/90-17 38P / 80/90-17 44P

Jentera ini perlu dijaga dengan sebaik2nya kerana maintainance jentera ini sangat tinggi...
selain untuk berjalan jauh...banyak pengguna jentera ini ubahsuai reka bentuk jentera ini kepada yang lebih cantik untuk menyertai pertandingan autoshow....jentera ini juga mempunyai 11.327hp(horsepower) pada 8500rpm...Banyak page2 di facebook telah diterokai bagi mengumpulkan pengguna2 jentera ini...Di Thailand Yamaha 135LC ini dikenali sebagai Yamaha Spark dan di Indonesia pula dikenali sebagai Yamaha Jupiter MX...Pada tahun 2011 Yamaha telah mengeluarkan jentera yang sama tetapi bentuk jentera ini telah diubahsuai menjadi lebih garang....

yg ini Yamaha 135LC versi clutch dilengkapi dengan 5-gear dan 1 lagi model spesifikasi sama seperti 135LC yang mcm owner blog nih...ini spesifikasi motor 135LC Extreme Spirit versi clutch:
 
SPECIFICATIONS
Engine type Liquid-cooled 4-stroke ,SOHC, 4-valve
Cylinders Single cylinder
Displacement 134.4 cm3
Bore × stroke 54.0 × 58.7mm
Compression ratio 10.9:1
Max. output 9.2 kW/8500rpm
Max. torque 12 N.m/6000 rpm
Starter Electric starter and kick starter
Lubrication Wet sump
Engine oil capacity 1.0 L
Fuel tank volume 4.0 L
Carburetion Mikuni BS25 x 1
Ignition DC C.D.I.

Transmission
Primary /secondary reduction ratio
Cylinders Wet, manual clutch, multiplate centrifugal
Transmission 5-speed (1-N-2-3-4-5)
Gear ratios 1st: 2.833
2nd: 1.875
3rd: 1.429
4th: 1.167
5th: 0.963
Chassis
Frame type Diamond
Suspensions
Suspensions (front/rear) Telescopic fork/ monocross
Brakes
Brakes (front/rear) Hydraulic single disc brake (2-piston) / Hydraulic single disc brake (1-piston)
Tires
Tire size (front/rear) 70/90-17 x 2.15 38P Vee Rubber / 100/70-17 x 2.50 44P Vee Rubber
Battery: YTZSS (Maintainance-free 12V 3.5Ah)
Spark plug type: CPR8EA (NGK) / U24EPR-9 (Denso)

Banyak perbezaan dengan 4 gear punya...tapi kot mana  pon depa semua dalam 1 syarikat jugak....jadi depa ni mcm 1Malaysia punya...Kot mana pon jentera yang dikeluarkan oleh Yamaha mmg memuaskan hati pengguna tapi JPJ jer yg menyekat kelajuan Jentera ini....Stakat ini sja la post ini...owner blog nih dh lenguh tangan dh nk tulis blog nih...Sorry klaw x suke post ni ek...apa2 komen sila komen di chatbox sebelah tepi yer...ayat lintang pukang pandai2 ler baca yer..Assalamualaikum dan salam sayang kepada pembaca blog nieh...

0 comments:

Post a Comment